Fiskerdatterens evangelium
Susanna er atten år og bor i Kapernaum ved Genesaret sø sammen med sine brødre, der er fiskere. Hun er lam efter en ulykke
og lever et liv uden fremtid, men da Jesus kommer til byen forandres hendes tilværelse for altid. Jesus kalder Susannas brødre til at blive sine disciple og giver hende førligheden tilbage, og sammen trækkes de ind i hans liv og gerning
på en tid, hvor romerne havde magten, og jøderne kæmpede en indædt kamp for at bevare deres tro og identitet som Guds udvalgte folk.
Susannas historie er en ung kvindes evangelium og beretningen om skæbnerne omkring Jesus,
og det er en nyfortælling af alle de kendte begivenheder fra Det Nye Testamente. Den går tæt på det bibelske menneske og den gamle jødedoms kultur og Messias-håb og spænder fra Jesus’dåb og frem til dannelsen
af den første kirke, og den giver et bud på, hvordan de store begivenheder opleves af en samtidig kvinde.
Omkring os smuldrer den kristne børnelærdom, samtidig med at globaliseringen giver os ubegrænsede muligheder
og nye friheder. Vi rækker ud og boltrer os, hvilket jeg kun kan glæde mig over, men under os glider de kristne rødders fundament umærkeligt væk, og den uvidenhed, der hersker blandt mine jævnaldrene, går i arv til
deres børn. Vi diskuterer gerne kirken og religionerne, men vi har glemt indholdet. Jesus gik på vandet. Han lavede vand om til vin. Og så blev han født juleaften. Var der andet?
De af os, som går regelmæssigt i
kirke, hører løsrevne evangelietekster, men vi har ingen samtidig samfundsforståelse at hægte fortællingerne op på, og præsterne vil gerne fortolke ind i en moderne kontekst. Derfor bliver farisæerne så hyklerisk
dobbeltmoralske, mens Judas bliver ond, og disciplenes modvilje mod kvinder så mærkelig. Hvordan kan vi rigtig få øje på de røde tråde, som løber fra den første jødedom og dybt ind
i vores moderne samfund, og hvordan kan vi forstå Jesus som historisk person, hvis vi ikke er vidende om, hvad det var, han talte imod, og hvor voldsomt han derfor provokerede?
Bibelen er skrevet af mænd og primært fortolket af mænd
næsten helt frem til i dag, men hvordan ville en kvinde have skrevet sit evangelium? Hvordan vrister vi historien om Jesus fri af århundreders tradition og billedlig fremstilling, og hvordan får vi rystet glansbillederne og søndagsskolesødmen
af den egentlige kerne, så vi kan møde den med autentisk realisme?
Det var mit ønske at gøre det gennem en dybt personlig fortælling, og det var mit ønske at give fiskerdatteren Susanna ordet uden hverken at provokere,
missionere eller glorificere.
Der læses ikke længere lige så meget i biblen som før. Men Jesus males med rejst lem, og spændende teorier dukker frem om Maria Magdalene og hendes eventuelle efterkommere, mens folkekirken
hånes for dens rummelighed eller dens mangel på rummelighed, og mange har stærke meninger om både dette og hint, men flertallet, hvad med dem? Hvad med alle os almindelige mennesker, som egentlig gerne vil kende en eller anden
form for kristelig børnelærdom, men som aldrig fik den og ikke orker at bladre i noget så støvet og formummet som bibelen? Vi nøjes med et par dråber i ny og næ og husker hinanden på, hvorfor vi fejrer påske,
men pinsen … det kniber det med, ikke sandt? Det går nu alligevel meget godt uden.
Men Susanna mødte Jesus. Han rakte hende hånden og rejste hende op, og hun fulgte ham dagen efter, men mest fordi hendes brødre gjorde
det. Det var så vidunderligt at kunne gå på sine ben igen! Det var så ubegribeligt igen at mærke vinden og se sin by udefra markerne, skue ud over Genesaret fra højderne og følge vejens næste krumning. Og Jesus
skulle til bryllup og inviterede sine nye venner med.
I Kana mødte Susanna hans mor Maria, og det møde resulterede i et løfte. For der er så meget mænd ikke ser og har forståelse for, men den der giver meget, har
også brug for at modtage. Jesus har brug for mad og ro og omsorg, og den voksende discipelflok har brug for en syerske og en vaskekone, som går på markedet, mens de fisker mennesker. Susannas bog begynder, og den vokser, og ikke som en forkyndelse,
men som en historisk roman med alle de dertilhørende indbyrdes relationer, bekymringer og kærlighedserklæringer. Susanna tog mig i hånden ind i et univers, jeg ikke anede fandtes.
Men hun er ingen fri kvinde. Hun er underlagt
sin familie, sin far og sine brødre i et patriarkalsk samfund, hvor hendes stilling er på niveau med slaverne og hyrderne. Ja, rigtigt læst – hyrderne! Hernedefra gryr og spirer en ny forståelse, som Jesus vander og bifalder
og nærer med en uhørt opmærksomhed og imødekommenhed. For kvinder skal være hjemme. De har ingen rettigheder. De skal tilsløres. De kan stenes og forstødes for den mindste overtrædelse. Gad vide hvad den
moderne kirkegænger egentlig ville synes om at kende den sandhed nærmere?
Men Jesus ser på kvinderne. Han taler til dem, og han rører ved dem, og han sætter sin egen troværdighed på spil igennem sin helt uanstændige
opførsel og omgang med det modsatte køn. Han har ingen hemmelige elskerinder. Han fik ingen børn. Han var ikke gift. Men han stillede dem lige med mændene, og selv med Vorherre til far er det en beundringsværdig modig handling.
Han vendte op og ned på alle samfundsnormer og magtforestillinger, og skønt han værnede helhjertet om den jødiske tro og Moseloven, lagde han sig ud med den etablerede sandhed og den årtusindårgamle tradition, men værst
var det dog med kvinderne!
Susanna ser det og tager tøvende imod, og for mig blev hendes vandring en enestående pilgrimsrejse, som ændrede min egen forståelse af vores kristne grundlag, og jeg lovede
mig selv fra første skridt ikke at pådutte læseren noget. Susannas historie er ikke et kristent projekt. Det er en historisk roman-trilogi!
”Susannas bog” består af bøgerne ”Vejen”
”Sandheden” og ”Livet".
”Vejen”:
Susanna er atten år og bor i Kapernaum ved Genesaret sø sammen med sine brødre, der er fiskere. Hun er lam efter en ulykke og lever et liv uden fremtid,
men da Jesus kommer til byen, forandres hendes tilværelse for altid. Jesus giver hende førligheden tilbage og kalder Susannas brødre til at blive sine disciple. Sammen trækkes de ind i hans liv på en tid, hvor romerne havde
magten, og jøderne kæmpede en indædt kamp for at bevare deres tro og identitet som Guds udvalgte folk.
Som invalid kvinde regnes Susanna i starten for intet, men som historien skrider frem, rejser hun sig og bliver stærk og
selvstændig. Samtidig betages hun af den sårbare og fornedrede hyrde og discipel, Natanael, og af den provokerende og frihedselskende Judas.
”Sandheden”:
Susannas vandring med Jesus og hans discipelflok fører hende
dybt ind i folkets tro og Messias-håb. Det er ikke længere ufarligt at følges med en rabbi, som gennem skræmmende mirakler og stærke ord vender op og ned på den gængse samfundsstruktur og de lærdes opfattelse
af de hellige skrifter. Både tilhængernes og modstandernes skarer vokser, og det stiller store krav til hans nærmeste følge, der indbyrdes kæmper med forståelsen af, hvem han er?
Susanna må vælge imellem
en traditionsbunden fremtid eller et usikkert liv, hvor nye venskaber gør det ud for en anderledes familie. Hun står stadig splittet mellem den nænsomme Natanael og den overrumplende Judas med sit eget dybe ønske om hjem og børn,
men der er ét kald, som er større. Og det er løftet til Jesus.
”Livet”:
Susanna går til Jerusalem med Jesus og hans følge for at fejre påsken men også for at indsætte en konge i
sit rige. Deres store håb og stærke følelser ramler imidlertid durk ind i det politiske magtspil imellem templets præsteskab og den romerske præfekt, Pontius Pilatus. Ypperstepræsten, Kajfas, vil gøre alt for at
beskytte sit folk imod et blodigt oprør midt i højtiden. Voldsomme spændinger, modsatrettede interesser og gamle profetier udløser hurtigt dramatiske begivenheder, for hvilken konge er det, som skal indsættes i hvillet rige?
Da Susanna oplever sammenholdet og forhåbningerne blive sprængt omkring sig, må hun kæmpe for at holde sit løfte til Jesus og støtte sin bror igennem uudholdelig lidelse og ubærlig sorg. For menneskesønnen
har én gang før rakt hende hånden. Og givet hende et nyt liv.